Veeam veeam unhandled exception during licensing process

Ik stuitte op een backup probleempje bij een klant waarbij Veeam wilde gaan backuppen maar meteen stopte met de volgende foutmelding “veeam unhandled exception during licensing process”

Error: Unhandled exception was thrown during licensing process

Veeam-License-Error01

Erg vreemd aangezien de licentie nog lang niet zou verlopen.

Het eerste wat je normaal gesproken dan doet is het controleren van je licentie. Maar in dit geval was deze gewoon goed en geldig. En verder zijn er ook weinig tot geen aanwijzingen te vinden die je verder op weg kunnen helpen. Dus je blijft (in dit geval onterecht) in de licentie richting zoeken.

Een licentie error kan natuurlijk meerdere oorzaken hebben maar in dit geval had de oorzaak eigenlijk niets met de licentie te maken.
Na wat zoekwerk bleek het probleem een verlopen wachtwoord te zijn van de Veeam user op de vCenter server.
Wanneer je SSO gebruikers aanmaakt op een vCenter Server dan is het standaard zo dat de wachtwoorden hiervan na 90 dagen verlopen. En dat was hier ook het geval welke zorgde voor de melding “veeam unhandled exception during licensing process

De oplossing voor dit geval was dus om het wachtwoord van de Veeam user op de vCenter server te wijzigen en binnen Veeam hiervan ook de credentials aan te passen.
Hierna was een scan van de vCenter ook weer mogelijk en backup jobs lopen weer probleemloos!

Voordat je je het ongans gaat zoeken in het licentie gebeuren geef ik als tip mee om eerst hier even naar te kijken!

Meer informatie vind je in dit Veeam KB artikel

Deel dit:
Scroll naar boven