De foutmelding: Veeam Error: Failed to call RPC function ‘Vss.Unfreeze’ duikt opeens op!
Mogelijk ondervind je problemen met Veeam wanneer je een machine hebt draaien waarop Azure AD Connect op geïnstalleerd is.
De backup zal dan falen en met een vrij generieke foutmelding afsluiten.
Een mogelijke oplossing hiervoor vind je in dit artikel!
Beschrijving van Veeam Error: Failed to call RPC function ‘Vss.Unfreeze’:
De melding die je krijgt is:
Veeam Error: Failed to call RPC function ‘Vss.Unfreeze’: Error code: 0x80004005
Of :
Unable to release guest. Error: Unfreeze error (over VIX): [Backup job failed. Cannot create a shadow copy of the volumes containing writer’s data.
A VSS critical writer has failed. Writer name: [SqlServerWriter]. Class ID: [{a65faa63-5ea8-4ebc-9dbd-a0c4db26912a}]. Instance ID: [{6323fe10-0205-47df-b015-4a5ff60c31e2}].
Writer’s state: [VSS_WS_FAILED_AT_PREPARE_SNAPSHOT]. Error code: [0x800423f4].]
Dit kan natuurlijk van alles zijn maar het viel op dat het specifiek machines zijn waarop de Azure AD Connect geïnstalleerd is. Controleer daarom eerst even of inderdaad op de specifieke machine de MS Azure AD Connect geinstalleerd is. Dit kan een hele hoop zoektijd schelen!
In dit geval lag de oorzaak inderdaad bij Azure AD Connect. Verder onderzoek wees uit dat er iets mis was met de VSS SQL writer die daar bij hoort. We gaan deze nu repareren door onderstaande stappen uit te voeren.
Na enig onderzoek kwam als mogelijke oplossing naar boven om de SQL instantie te repareren.
Oplossing:
- Ga op de machine waarop Azure AD Connect geïnstalleerd is.
- Vervolgens ga je naar Add/Remove Programs
- Selecteer Microsoft SQL Server 2012 Express LocalDB (of de versie die geïnstalleerd is)
- Klik dan op Repair:
- Reboot de machine
Hierna zal Veeam weer succesvol een backup kunnen maken.