SonicWALL SMA License Reset

Heel af en toe komt het wel eens voor dat een SonicWALL SMA na een reboot of een andere oorzaak zijn licenties kwijt raakt en je daardoor dus geen SSL-VPN connectie meer kan maken.
Maar hoe los je dit nu op? In het standaard menu gaat dit niet waardoor je bijna geneigd bent de appliance opnieuw te installeren. Dit artikel zal je verder helpen bij het her-registreren van de licenties waardoor je SMA in no-time weer up and running is!

Wat is een SonicWALL SMA?

Een SMA is een virtuele appliance van SonicWALL die onder VMware of HyperV kan draaien.
Hiermee kun je een Virtual Office opzetten om bijvoorbeeld gebruikers thuis te kunnen laten werken of externe partijen toegang te geven op gedeeltes van je netwerk.
Dit kan bijvoorbeeld door het gebruik van Bookmarks wat snelkoppelingen zijn naar servers, terminal servers, websites of andere zaken maar ook door middel van de Netextender van SonicWALL waarmee je een VPN Tunnel op kunt zetten. Dit werkt erg makkelijk en praktisch!
Een SMA kan geïntegreerd worden in de Active Directory waarmee je Domein Gebruikers aan kunt laten melden en gebruik kunt maken van Active Directory Security Groups.
Als extra beveiliging kun je ook MFA toepassen.
Een ideale toepassing dus om extern toegang te kunnen krijgen tot je netwerk!

Licenties opeens weg!

Op de een of andere manier komt het wel eens voor dat de licenties verdwenen zijn en je niet meer een License Synchronisation kunt uitvoeren. Er verschijnt een foutmelding dat je je DNS moet nakijken en andere netwerkinstellingen. Maar dit staat dan meestal gewoon goed. Herstarten van de SMA heeft geen nut, dus wat nu te doen?
Voordat je de SMA gaat herinstalleren en dus een factory reset gaat uitvoeren kun je het volgende proberen om de licenties te resetten. Een simpele procedure die weinig tijd in beslag neemt maar waar je wel moet weten waar je moet zijn.

Verborgen menu “Internal Settings”

SonicWALL’s kennen een verborgen menu waarin je de interne instellingen kunt aanpassen.
Vanuit het standaard menu kom je hier niet bij, het is een verborgen URL die je moet weten.

Om de licenties te resetten doe je het volgende:

Ga naar https://IP-VAN-SMA:444/cgi-bin/diag/

Je komt dan op de volgende pagina:

Internal-Settings01

Klik dan op “Internal Settings” waarna je in het menu komt met alle “geheime” settings.
Dan klik je op de knop “Reset Licenses & Security Services
Bevestig dit wanneer hier naar gevraagd wordt.

Internal-Settings02

Vervolgens kun je links in het navigatie menu op Go Back klikken waarmee je terug gaat naar het standaard menu van de SMA.

In het standaard menu kun je naar System –> Licenses gaan.
Hier zie je nu dat de SMA niet meer geregistreerd is bij Sonicwall.
Klik dan op de knop of regel waar staat dat je je appliance kunt registreren bij SonicWALL.
Je krijgt nu weer de mogelijkheid om aan te melden bij MySonicwall met je gebruikersnaam en wachtwoord. Je hebt ook het serienummer en autorisatie code nodig evenals een Friendly Name om je SMA makkelijk te identificeren in de MySonicwall Portal.

Bevestig de gegevens waarna de SMA zal proberen aan te melden bij MySonicwall en zichzelf gaat her-registreren. Wanneer dit lukt, worden de licenties ook weer gesynchroniseerd en werkt alles weer normaal.

Je bent nu klaar en kunt je vanaf nu ook weer aanmelden op de SMA via Virtual Office of de Netextender!

Cheers !

Deel dit:
Scroll naar boven