Wanneer er bij een HPE Server een schijf kapot gaat, is dat in de regel geen probleem mits je een goede RAID configuratie hebt. Het vervangen van een schijf is dan ook werkelijk een fluitje van een cent.
Kapotte schijf er uit, nieuwe schijf er in, automatisch rebuilden en klaar.
Maar wanneer de server uit de garantie is en je een nieuwe schijf moet aanschaffen kan dit opeens wel voor moeilijkheden zorgen !
HPE wil graag stabiele en betrouwbare servers en componenten leveren in de vorm van originele, geauthentiseerde spare parts.
En als je gaat zoeken naar een vervangende harde schijf voor je server kan het zijn dat je ergens een “echte” HPE schijf vindt die in de server past maar die een stuk goedkoper is dan ergens anders. De sparepart nummers komen overeen, modelnummers komen overeen dus wat kan daar nu aan verkeerd gaan ?
Je besteld een harddisk die stukken goedkoper is en plaatst deze in de server.
Alles past en de controller gaat driftig rebuilden en je array is weer in orde. Maar toch blijft er een waarschuwing staan dat is iets mis is. Wanneer je in ILO kijkt kan het zijn dat je onderstaande melding ziet :
OK, de status staat op “Degraded (Not authenticated)“
De schijf is verder in orde anders had er wel missing of (predictive) failure gestaan.
Wat is hier nu aan de hand ?
Dit is niets anders dan dat je een HPE Harddisk hebt gekocht die uit het “grijze circuit” komt.
Ja, het zijn de juiste harde schijven, er staat HPE op en de nummers kloppen…
Maar deze zijn niet officieel afkomstig van HPE.
HPE signeert digitaal de firmware van de harde schijven en daar kijkt de controller naar.
Harde schijven die afkomstig zijn uit het grijze circuit zijn niet digitaal gesigneerd en daardoor krijg je de melding dat de schijf “Not authenticated” is.
Not authenticated wil niet zeggen dat het een slechte schijf is maar het is wel een waarschuwing dat het geen officiële HPE hardware is en derhalve de stabiliteit van de server kan beïnvloeden.
Wat kun je hieraan doen om de melding weg te krijgen ?
Je hebt eigenlijk maar 2 opties :
De waarschuwing accepteren en er mee leren leven dat monitoring software steeds zal zeggen dat de schijf defect is. Gaat het om een belangrijke/essentiële server ? Dan is de vraag of je dit echt wel wilt.
Of je probeert de schijf terug te sturen, je geld terug te krijgen om vervolgens toch de duurdere maar originele/authentieke schijf van HPE aan te schaffen. Hiermee ben je namelijk de melding kwijt en weet je zeker dat het goed zit. Je wilt immers toch dat de server probleemloos gaat werken !
Is er echt geen andere manier ?
Ik heb zelf nog weinig succes stories gezien waar met een trucje de waarschuwing verdwijnt.
Het lukt niet om de firmware te gaan flashen van de schijf of de firmware te up/downgraden van de RAID Controller of de kabels anders aan te sluiten.
De vraag is nogmaals of je dit ook echt wilt om met gehobby de waarschuwing weg te “faken”.
Als het een test server is zou ik zeggen : laat het lekker zitten.
Maar als het om een productie server gaat wil ik je aanraden om niet op een paar tientjes neer te kijken en te gaan voor de “echte” schijven/hardware.
Doe er je voordeel mee !