Ziggo Connectbox en Mediabox Next

Onlangs is onze oude Mediabox XL kapot gegaan, dus tijd voor een nieuwe.
Hiervoor in de plaats hebben we de nieuwe Mediabox Next gekregen en graag wil ik de ervaringen delen met jullie !

Beginnen bij het begin !

Service desk Ziggo

Je komt er niet omheen, maar in geval van storing moet je de Ziggo Servicelijn bellen.
Hierover hoor je heel veel uiteenlopende verhalen, maar persoonlijk heb ik niets anders dan goede ervaringen met de Servicelijn van Ziggo…zo ook nu weer.

Ik werd snel te woord gestaan door een vriendelijke jongeman en deze moet natuurlijk eerst een diagnose stellen. Het symptoom was dat het powerlampje enkel nog om de 2 seconden een keer knippert. Verder deed de Mediabox helemaal niets meer. Na de standaard uitprobeerselen wat een paar minuten duurde, werd er even overlegd waarna de conclusie volgde : De Mediabox was kapot en er zou een nieuwe opgestuurd worden.

Nu had ik al vernomen dat de Mediabox Next er was, dus heb ik doorgegeven dat ik hier interesse in had. Dat was geen enkel probleem en met een meerprijs van zo’n 5 euro per maand zouden we deze Mediabox Next plus een breder TV aanbod en mogelijkheden krijgen.
Zo gezegd zo gedaan en de spullen zouden binnen 2 tot 5 werkdagen geleverd worden.
Dus niet….de volgende ochtend werden een tweetal dozen van Ziggo al bezorgd ! 🙂

De Mediabox Next, een nieuwe Connectbox (modem), diverse kabels en splitters was als inhoud netjes verpakt in de dozen.

Snel aan de slag dus maar !

Aansluiten en installeren

Bij de inhoud zaten ook diverse aansluitschema’s die erg duidelijk zijn !
Allereerst het modem maar vervangen dan…nieuwe splitter aansluiten, nieuwe coaxkabel naar de modem aansluiten, stroom er op en de handleiding volgen.
Het installeren van het modem was werkelijk een fluitje van een cent !
Je geeft een nieuw wachtwoord t.b.v. het beheer op, geeft een naam aan je WiFi netwerk en het wachtwoord hiervoor op. De modem start uiteindelijk opnieuw op en klaar is Kees.

Ik zou verwachten dat er diverse ledjes zouden branden en knipperen wanneer de modem opgestart is, maar dat is enkel tijdens het opstarten.
Als alles in orde is, brandt enkel het Power ledje. De rest van de ledjes zijn dan uit.
Na wat Googlen blijkt dat Ziggo dit doet om energie te besparen. Dat lijkt misschien onzin, maar als je honderdduizenden of miljoenen modems uitgeleverd hebt, kan de energie besparing in totaal best aanzienlijk zijn !

Maar goed, internet deed het weer, Wifi werkt waarbij ik moet zeggen dat het WiFi signaal van de connectbox erg goed is, duidelijk beter dan andere modems met ingebouwde WiFi !
Overal in huis een supersnelle verbinding en probleemloos 🙂
Hieronder zie je een screenshot van een speedtest op mijn telefoon:

speedtest telefoon

Niet slecht toch ? 🙂

Wil je beter Wifi bereik door je hele huis ? Overweeg dan de Ziggo Wifi Boosters !
In dit artikel behandelen we de installatie er van !

Vervolgens was de nieuwe Mediabox Next aan de beurt.
Ook dit was een erg eenvoudig en in mum van tijd gefixt.
Gebruik hiervoor wel de nieuw meegeleverde HDMI kabel van Ziggo. Deze ondersteund namelijk 4K resolutie.
Nu kun je de Mediabox Next via WiFi verbinden of via een kabel. Hiervoor heb ik gekozen om via een kabel te gaan werken. Ik gebruik thuis een kleine switch waarop mijn NAS, HTPC etc aangesloten zijn en dacht hierop ook de Mediabox Next aan te kunnen sluiten.
Er kwam echter géén verbinding tot stand, er brandden zelfs geen lampjes op de switch en de Mediabox gaf zelf ook aan geen verbinding te hebben.
Weer even zoeken en uitgevonden dat de Mediabox direct op de modem aangesloten moet worden. Hiervoor dus een extra netwerkkabel gelegd, wat gelukkig geen grote afstand was en voila…de verbinding kwam tot stand !
Dan is het zaak om de rest van de setup te doorlopen en dan is ook dit gedeelte klaar. De Mediabox had zelfs gedetecteerd dat ik een Samsung TV heb en heeft de Ziggo Afstandsbediening ook meteen ingesteld zodat ik nu nog maar 1 afstandsbediening nodig heb.
Zonder problemen had ik weer TV en Internet !

Voorlopige bevindingen Connectbox en Mediabox

Tot nu toe ben ik laaiend enthousiast. Super beeld en het internet is net zo stabiel als wat ik gewend was.

De Connectbox is ook zeer stabiel en biedt aardig wat mogelijkheden die je zelf kunt aanpassen.
Voor ons ICT’ers is de “Bridge” optie een mooie optie voor als je je eigen router wilt gebruiken i.p.v. dat de Connectbox al het verkeer afhandelt.
De bridge optie is pas te zien wanneer je de modem aansluit op het Ziggo netwerk.
Vooraf instellen kan niet omdat deze optie dan niet weergegeven wordt. Dus als je wilt checken wat alle mogelijkheden zijn, dan moet de modem dus aangesloten zijn op het Ziggo netwerk.
connectbox1Op de achterkant van de Connectbox vind je diverse aansluitingen

connectbox2

Alle aansluitingen worden duidelijk beschreven in de meegeleverde handleiding.

De Mediabox Next is vergeleken met zijn voorgangers enorm in omvang gekrompen.
mediaboxWaar bijvoorbeeld de Horizon geluid produceerde (ventilatoren) is de Mediabox Next in zijn geheel geruisloos ! Hij is erg klein waardoor er altijd wel een plekje voor te vinden is bij of in de buurt van je TV.

Op de achterkant van de Mediabox vind je ook weer diverse aansluitingen
ziggo-mediabox-nextEn met behulp van het aansluitschema in de handleiding is ook de Mediabox zo aangesloten.

aansluiten

Gebruiken van de Mediabox Next

Het opstarten van de Mediabox Next gaat heel snel en ik merkte dat het zappen ontzettend snel gaat. Dat was op de voorgaande Mediaboxen niet zo het geval.
Naast gewoon TV, Replay TV en opnames kijken, heeft de Mediabox ook enkele apps waaronder Netflix en Youtube.
Wat een hele leuke functie is, is de luisterfunctie van de Mediabox Next: Je houdt de microfoonknop ingedrukt en zegt wat je wilt of zoekt, bijvoorbeeld RTL4, Youtube, Netflix en de Mediabox schakelt direct over naar wat je gevraagd hebt. Werkt echt heel erg goed !
De TV kwaliteit is erg goed, beter dan de Mediabox XL.
Wat ook handig kan zijn is dat je nu 6 opnames (volgens Ziggo, maar 10 tegelijk is ook geen probleem) tegelijk kunt starten en tot 400 uur aan opnames kunt bewaren. Deze opnames worden in de Cloud bewaard dus niet op het apparaat zélf.

Ziggo 360 kijken

Omdat de Mediabox Next samenwerkt met de Cloud, kun je via de Ziggo Go app heel eenvoudig verder kijken waar je op de TV gebleven bent. Je telefoon moet zich dan wel bevinden in hetzelfde netwerk als de Mediabox Next en in de Ziggo Go app moet je eerst verbinding maken met de box. Dit doe je door in de app op het knopje met een TV en telefoon te drukken, vervolgens STB-ARRIS kiezen en dan heb je verbinding met je box. In de app kun je dan meteen zien waar je op TV naar kijkt en met de knop Kijk op dit apparaat kun je dan op je telefoon verder kijken waar je gebleven was.

4K Resolutie ?

De Mediabox Next kan 4K resolutie naar je TV sturen mits je TV dit aankan. De Mediabox Next kan dit detecteren. Voor 4K uitzendingen zie je dit echt heel erg goed, haar en haar scherp beeld !
Uitzendingen in HD resolutie zullen met een 4K TV door de Mediabox worden geupscaled naar 4K resolutie. De kwaliteit blijft hetzelfde als HD, het wordt dus niet beter maar zeer zeker niet slechter.

Afstandsbediening kwijt ?

Natuurlijk gebeurd het je wel eens: Je bent je afstandsbediening kwijt. Alles overhoop gehaald maar geen afstandsbediening te bekennen. En nu ?
De Mediabox Next heeft hiervoor een handige functie !

Druk op de Mediabox Next op de voorkant op de + knop en houd deze 12 seconden vast.
De afstandsbediening gaat dan piepen en zo heb je in mum van tijd deze weer gevonden !

Klinkt allemaal goed, maar is er dan helemaal geen enkel nadeel ?

Tja, natuurlijk zijn er ook nadelen. Hieronder zal ik de issues beschrijven die ik tot nu toe tegen ben gekomen met, indien mogelijk, de oplossing erbij.

  • Geluid loopt niet altijd synchroon (TV, Netflix etc.)
    • Soms komt het voor dat het geluid opeens iets voorloopt op het beeld.
      Dit euvel is bekend bij Ziggo en hieraan wordt gewerkt. Mogelijk dat het bij de volgende update verholpen is
    • Workaround :
      • Schakel over naar een andere zender en ga dan weer terug.
      • Ga in de instellingen naar geluid en schakel om van 5.1 naar stereo of andersom
  • Geluid is opeens weg
    • Tot nu toe een enkele keer meegemaakt tijdens het zappen dat het geluid weg valt.
      Dit kan te maken hebben met de HDMI handshake wat niet helemaal goed gaat.
    • Oplossing:
      • TV en/of Mediabox uitzetten en weer aanzetten

Dit zijn tot nu toe de issues die ik gezien heb. Niet veel en niet vaak, maar hopelijk toch snel door Ziggo opgelost !
Verder werkt alles gewoon zoals ik gewend ben en zoals het hoort.

***UPDATES***

22-10-2019 : Ziggo komt met de 4.19 update die o.a. het audioprobleem op moet lossen !

Dit artikel zal ik aan blijven vullen met tips en truuks als ik deze tegenkom.

Deel dit:
Scroll naar boven