Zoals je waarschijnlijk wel weet is Veeam 1 van de beste backup oplossingen die voor o.a. VMware bestaan. Maar in dit artikel toch een advies wanneer je Server 2016 met ReFS volumes gaat backuppen, maar vooral ook wilt restoren.
Probleem :
Er wordt een Server 2012R2 machine gebruikt voor Veeam. Deze machine backupped alle VM’s en dat gaat probleemloos.
Ook het restoren van VM’s, Application aware niveau’s of File Level niveau’s gaat prima.
In het netwerk bevindt zich een onlangs uitgerolde Server 2016 VM met Exchange 2016.
OS Schijf (C:) is NTFS en 2 volumes voor de Exchange Databases en Logs zijn als ReFS geformatteerd.
ReFS heeft voor VM’s vele voordelen qua performance en foutcorrectie en wordt daarom gebruikt.
Dit werkt allemaal prima en ook de backups gaan probleemloos tot het restoren van data werd getest.
Zonder problemen konden de systeempartitie en C: schijf gerestored worden, maar de ReFS volumes waren onleesbaar. Zie onderstaande afbeelding :
De foutmelding The volume does not contain a recognized file system zegt al genoeg.
Het volume kan niet worden gelezen en er kan dus geen restore uitgevoerd worden.
Je kunt ook zien dat bij volume2 en 3 geen grootte weergegeven wordt.
Oorzaak :
Het eerste wat in je opkomt is dat Veeam niet goed gebackupped heeft of dat de backup corrupt is. Maar de eigenlijke oorzaak in dit geval is niet Veaam, maar Windows !
Zoals hierboven al vermeld, backupped Veeam vanaf een Server 2012R2 machine de VM’s.
Server 2012R2 ondersteund ReFS dus het was even zoeken wat dan wel het probleem zou kunnen zijn.
Het probleem is zit hem in de versie van ReFS. Aan ReFS wordt hard ontwikkeld aangezien dit een zeer veel belovend filesystem is. Server 2012R2 ondersteund maximaal versie 1.2 van ReFS.
Server 2016 zit ondertussen op een hogere versie, namelijk 3.1
Het ReFS versienummer is te checken met het commando :
fsutil fsinfo refsinfo <driveletter>
ReFS versie 1.2 kan geen hogere versies lezen, maar is wel backwards compatible.
Hieronder een matrix van de verschillende versies
Oplossing :
Laat ik maar beginnen met te zeggen dat er helaas geen simpele fix bestaat zoals het installeren van een update, patch of servicepack om dit werkend te krijgen.
De oplossing is op Veeam te gaan installeren op een nieuwe Server 2016 machine.
Richt Veeam verder naar wens in en importeer dan reeds bestaande backups.
Wanneer alles opnieuw ingericht is, kun je van de reeds bestaande backup ook weer ReFS volumes van Server 2016 VM’s restoren.
Het is 1 keer een werkje, maar dan kun je er weer even tegenaan !