Exchange Catchall mailbox inrichten – Exchange 2007/2010

Vaak zal het niet voorkomen maar soms is het toch handig om een catch-all mailbox te hebben waarin de mail terecht komt voor niet (meer) bestaande mailadressen.
Over het algemeen zal dit enkel spam zijn, maar voor bepaalde doeleinden zoals password recovery etc. kan een catch-all een uitkomst zijn !

Wat is een Catch-All Mailbox ?

Dit is in feite niets anders dan een soort prullenbak.
Binnenkomende mail waarvan binnen Exchange de recipient niet (meer) bekend is, zal in deze mailbox geplaatst worden.
Wanneer je voor je Exchange Server een goede spamfilter hebt, zal de spam afgevangen worden en de legitieme mail komt dan toch netjes door.
Normaal gesproken kan de Exchange Server een NDR (Non Delivery Report) sturen naar de afzender wanneer een mailadres niet bestaat, maar hiermee loop je kans zelf op een blacklist terecht te komen wanneer je antwoorden verstuurd naar spam adressen.

Kort : Catch-All is de mailbox waarin alle mail aan niet bestaande recipients terecht komt.

Catch-All inrichten op Exchange 2007 of 2010

Het opzetten van een catch-all bestaat slechts uit enkele stappen.
Hieronder leggen we dit uit :

Catch-All Mailbox aanmaken

Als eerste hebben we natuurlijk een mailbox nodig waarin dergelijke mail binnen komt.
Maak in de Active Directory een nieuwe gebruiker aan, bijvoorbeeld CatchAll en maak hiervoor een standaard User Mailbox aan.
Het email adres kun je iets moois van maken, bijvoorbeeld catchall@domein.com

Hoe dit stap voor stap moet leggen we nu niet uit aangezien we ervan uit gaan dat je dit al weet.

Exchange inrichten voor Catch-All

Voor een goed werkende Catch-All moeten we een extra Transport Agent gaan installeren.
Hiervoor moeten we 2 bestanden downloaden

Download de bestanden Config.xml en CatchAllAgent.dll :

Exchange Catchall mailbox inrichten 05

Plaats deze 2 bestanden op de Exchange Server, bijvoorbeeld op C:\catchall

Nu moeten we de config.xml aanpassen zodat dit past aan onze situatie.
Open de config.xml met bijvoorbeeld notepad en wijzig deze.

<config>
<domain name=”domain1.com” address=”catchall@domain1.com” />
<domain name=”domain2.com” address=”admin@domain2.com” />
</config>

Je kunt per domein aangeven welk catchall adres je wilt gebruiken, handig wanneer je meerdere domeinen beheerd.
Sla het bestand dan weer op en dan kunnen we met de volgende stap verder.

Nieuwe Transport Agent installeren

Nu gaan we de nieuwe Transport Agent installeren.
Hiervoor gebruiken we het volgende commando in de Exchange Management Shell :

install-transportagent -Name “CatchAll Agent” -TransportAgentFactory:CatchAll.CatchAllFactory -AssemblyPath:”C:\catchall\CatchAllAgent.dll”

Zorg er voor dat je een duidelijke naam aan de agent geeft en dat het pad naar de CatchAllAgent.dll klopt !

Exchange Catchall mailbox inrichten 01

Wanneer de opdracht correct uitgevoerd is krijg je onderstaande te zien :

Exchange Catchall mailbox inrichten 02

Om de installatie te voltooien, moet je de Shell sluiten.

Als je een hoop rode regels ziet die vertellen dat er een probleem met agent.config is en om de scripts\ReInstallDefaultTransportAgents te runnen, heb je waarschijnlijk een SBS server en daarvoor moet je dan de recht op de scripts map aanpassen in C:\Program Files\Microsoft\Exchange Server

Exchange Catchall mailbox inrichten 03

Voeg je admin account toe en geef deze Full control rechten.
Bevestig dit en voer nogmaals bovenstaande opdracht uit. Dit zal nu wel lukken.

Nu kunnen we controleren of de Agent geinstalleerd is :

gebruik get-transportagent om een lijst met aanwezige Agents te laten zien.

Exchange Catchall mailbox inrichten 04

Ja, de CatchAll Agent staat er tussen !
Alleen deze heeft nu een hogere prioriteit dan de recipient filter agent waardoor het nog niet gaat werken. De recipient filter komt dus eerst aan bod en zal er voor zorgen dat mail aan niet bestaande recipient niet aankomt, maar geweigerd wordt.
We moeten de prioriteit van de CatchAll Agent dus aanpassen naar een hogere dan de recipient filter agent.

Gebruik hiervoor het commando :

set-transportagent “CatchAll Agent” -Priority:8

De CatchAll Agent gaat nu naar prio 8 en de Recipient Filter schuift naar 9 waardoor het moet gaan werken.

Vervolgens dienen we de CatchAll Agent te enablen :

enable-transportagent “CatchAll Agent”

We zien daarna een waarschuwing : “WARNING: The following service restart is required for the change(s) to take effect : MSExchangeTransport”
Om de wijzigingen door te voeren, moeten we de Transport Agent van Exchange herstarten.

Via Start –> Run kunnen we naar Services.msc.
Daar zoeken we de service Microsoft Exchange Transport op en herstarten deze.

Nu zou alles moeten werken !

Het testen van de Catch-All

Dat is heel eenvoudig, vanuit een extern mailaccount (Hotmail, Live, Gmail etc) stuur je een mailtje naar 03jhg830h0453@domein.com…iets compleet willekeurigs dus waarvan je zeker weet dat het adres niet bestaat.
Wacht even en check dan vervolgens de CatchAll mailbox. De mail zou hier nu in terecht moeten komen. Mail aan bestaande recipients komen vooralsnog in hun eigen mailbox terecht.

Gelukt ! Je hebt nu een werkende CatchAll mailbox !

CatchAll Mailbox onderhoud

Mogelijk komt er toch heel veel onzin in de mailbox waardoor de mailbox tamelijk snel kan vollopen. Hiervoor kun je een bewaarbeleid gaan instellen dat bijvoorbeeld items ouder dan 30 dagen automatisch verwijderd worden.

Hoe dat in zijn werk gaat, lees je hier !

 

Deel dit:
Scroll naar boven