Wachtwoord werkt niet met Exchange mail
Als je je wachtwoord moet wijzigen om op het bedrijfsdomein in te loggen, dan veranderd ook je wachtwoord voor de email.
Wijzig je je wachtwoord in iets met een vreemd teken, dan kan het zijn dat je smartphone dit niet pakt.
Probleemwachtwoorden
Mocht je je wachtwoord wijzigen en alles werkt daarna zoals inloggen met je computer of laptop, dan lijkt alles goed te zijn.
Tot je smartphone de exchangeverbinding refreshed en vraagt om een wachtwoord omdat je oude wachtwoord niet meer geldig is.
Je vult je nieuwe wachtwoord in en bevestigd…..waarna je de melding krijgt dat het wachtwoord niet juist is.
Nog een keer vul je dan je wachtwoord in en nog een keer, maar de telefoon blijft weigeren !
Voor alle zekerheid probeer je dan nog een keer in te loggen op je computer of laptop met het nieuwe wachtwoord en dat werkt dan gewoon !
Wat is het probleem ?
Het probleem kan heel goed liggen in het vreemde teken dat je hebt opgegeven.
Wanneer je een wachtwoord gebruikt met het € teken, dan werkt dat op smartphones niet.
Je kunt er probleemloos mee inloggen op je Windows computer, maar Android en iPhone pakken dit niet waardoor je dus je Exchange mailbox niet in kunt.
De oplossing ?
Wijzig het wachtwoord nog een keer, maar gebruik dan een teken dat toegestaan is.
Dan zal ook de telefoon dit kunnen gebruiken, zowel Apple als Android.
Android heeft het wel iets slimmer aangepakt door in wachtwoord velden niet de € als keuze aan te bieden in tegenstelling tot Apple die wel gewoon alle tekens (geoorloofd of niet) aanbiedt.
Hierdoor zou er dus al een belletje moeten rinkelen dat je een wachtwoord met een teken gebruikt dat niet toegestaan is.
Hieronder zie je het Android toetsenbord wanneer je je in een wachtwoord veld bevindt en vreemde tekens wilt invoegen.
Het Euro teken € is niet aanwezig zoals je ziet.
Mocht je soortgelijke problemen ondervinden, kijk dan even goed of je nieuwe wachtwoord een vreemd teken bevat dat niet gesnapt wordt door smartphones !
Dit scheelt je uren zoeken en een hoop frustratie (ook bij de ICT afdeling 🙂 )