Reclame op websites
Om te beginnen is voor website eigenaren het tonen van advertenties een (kleine) bron van inkomen. Zo ook icttipsandtricks.nl
Door het tonen van reclame kun je dan geld verdienen al is het geen vetpot.
Maar hoe kan het toch dat je reclame te zien krijgt op verschillende websites van bijvoorbeeld een televisie die je online gekocht hebt of in een webshop hebt bekeken ?
Dit soort reclame heet Interest Based Advertising dus op interesse gebaseerde reclame.
Alleen hoe weet een website dan wat jouw interesse is ?
Eigenlijk is het niet zo heel erg moeilijk te begrijpen en kan vrij simpel uitgelegd worden :
Als je bijvoorbeeld in een online shop zit en je zoekt daar een TV, dan plaatst meestal die shop een zogenaamde cookie in je browser.
Een cookie is een heel klein bestandje wat informatie bevat over je gedrag op een website. Dit kan een zoekopdracht zijn, maar ook inloggegevens bevatten.
Wanneer je dan die online shop later nog een keer bezoekt, wordt de cookie “teruggestuurd” naar de online shop.
Die shop weet dan wat je hebt gedaan en wat je gezocht hebt, maar ook als je bijvoorbeeld die prachtige TV in het winkelmandje gestopt hebt, maar geen account gemaakt en geen bestelling geplaatst hebt, staat later diezelfde TV bij een nieuw bezoek aan die shop weer in je winkelmandje.
Dat is dus wat die cookie doet.
Goed, die cookie houdt dus bij wat je op een bepaalde website opgezocht hebt en eventueel logingegevens worden lokaal opgeslagen. En data uitwisseling tussen Cookie en website is volledig anoniem.
Nu ga je naar een andere website waar advertenties getoond worden en nu zie je die TV die je in de online shop in het winkelmandje geplaatst hebt op een andere website die er totaal niets mee te maken heeft in die advertentie(s) staan, en als je nog weer naar een andere site gaat, staat die TV daar weer !
Dat ligt dus allemaal aan die cookies die je browser opslaat wanneer je een site bezoekt.
Die cookies zijn voor marketing doeleinden goud waard aangezien daar dus informatie in staat wat jou interesseert.
En daarom krijg jij op websites die je bijvoorbeeld daarvoor nog nooit bezocht hebt vaak zaken te zien in het ads gedeelte die jou interesseren of ooit een keer naar gezocht hebt. Het ads gedeelte van een website kan de inhoud van jouw cookies bekijken en weet daardoor wat er getoont moet worden.
Google is ook een goed voorbeeld van een website die cookies plaatst. Wanneer je een keer op een onderwerp gezocht hebt en later de eerste letters van dat onderwerp nog eens intypt, dan verschijnt jouw exacte zoekopdracht weer in de zoekregel. Zo weet Google dus wat je gezocht hebt en dus wat jouw interesses zijn.
Die zoekopdrachten staan dus ook in zo’n cookie en andere websites die kunnen weer deze cookie uitlezen zodat deze weten wat jij op Google gezocht hebt en daar dus hun advertenties op aan kunnen passen.
Website eigenaren die ads tonen, kunnen niet bepalen welke advertenties je wel of niet te zien krijgt. Ze kunnen wel categorieën uitsluiten voor reclames die ze niet getoond willen hebben op hun website. Als je bijvoorbeeld een leuke website voor kinderen hebt gemaakt, wil je natuurlijk niet dat er reclame getoond wordt voor seksueel getinte websites, reclame voor gokken, daten, of geweldadige websites. Die categorieën kan een website eigenaar dus uitschakelen. Maar de categorieën die je wel toestaat bevatten dus reclames waarover je geen zeggenschap hebt welke Ad wel of niet. Je staat dus óf een hele categorie toe of helemaal niet. Je kunt dus niet direct de website eigenaar de schuld geven dat hij/zij jouw activiteiten bijhoudt en dus weet wat jouw interesses zijn. Want hoe moet een website die je nog nooit bezocht hebt weten wat jou interesseert toch ?
Je kunt cookies in je browser uitschakelen of een adblocker installeren om dit tegen te gaan.
Een adblocker vinden website eigenaren niet echt leuk, vooral als men bijvoorbeeld gratis content aanbiedt en de enige bron van inkomsten voor de onkosten van de website de opbrengst van het tonen van ads is zoals bijvoorbeeld ICT Tips and Tricks en vele anderen.
Wanneer je ervoor kiest dat je cookies helemaal uit wilt schakelen, zul je nog steeds reclame op websites zien, alleen zullen dat totaal willekeurige advertenties zijn omdat de adverteerders niet uit jouw cookies kunnen halen wat jou interesseert, want die cookies zijn er niet !
Maar denk er dan ook aan dat je steeds weer bij elk bezoek aan een website waar je bijvoorbeeld moet inloggen je inloggegevens moet invullen.
Aan de ene kant wel weer erg veilig, aan de andere kant vinden veel mensen dit ook erg lastig.
De overheid heeft een “Cookie Wet” ingesteld waardoor websites die jouw willen of kunnen traceren een melding moeten plaatsen waarin jij toestemming moet geven om cookies te mogen gebruiken.
Als je hiermee niet akkoord gaat, wordt er dus géén cookie geplaatst waardoor je niet te traceren bent. Maar dat betekend dus dat je bij héél veel websites wel of geen toestemming moet geven.
Wanneer je niet toestaat dat er een cookie geplaatst wordt in bijvoorbeeld een webshop, ben je dus ook steeds je winkelmandje kwijt (tenzij je een account hebt en ingelogged bent), moet je steeds opnieuw inloggen wanneer je de site bezoekt etc.
Nu weet je waarom websites precies datgene aan reclame toont wat jouw interesseert…Interest Based Advertising in samenwerking met Cookies !
Een geavanceerd en gehaaid stukje techniek om mensen over de streep te trekken.