Tijdens het testen met een Synology, IP Camera en Surveillance Station stuitte ik op een probleem :
Het configgen van de camera om de stream in MJPEG weer te geven ging zonder problemen.
Opnemen, terugkijken, live view…alles werkte.
Echter zag ik dat er enorme hoeveelheden data naar de NAS gingen (resolutie 1280×720 met 3 fps = +/- 1 MB per seconde !)
Ik ben toen verder gaan kijken en zag ook een mogelijkheid om in H.264 te streamen.
Dit leek perfect te gaan, resolutie 1920×1080 op 25 fps was nog geen 500 KB per seconde.
De DSCam app op de telefoon werkte prima, alleen de liveview niet op de PC/Laptop.
Hier kreeg ik enkel een zwart beeld.
Hierop ben ik aan het zoeken gegaan en kwam verschillende mogelijke oorzaken tegen :
1 – Synology zou geen goede ondersteuning hebben voor het H.264 protocol
2 – De verbinding naar DSM zou over https moeten lopen
3 – Live View zou überhaupt niet werken met H.264
Onderzoek :
1 – Synology heeft wel degelijk ondersteuning voor H.264, er zijn immers scenario’s waar dit wél werkt
2 – HTTPS is inderdaad een mogelijke oplossing waarmee ik H.264 werkend heb gekregen. Echter moet er dan een certificaat gegenereerd worden en browsers houden soms self-signed certificaten tegen waardoor dit alsnog niet werkt. Tenzij men een “echt” certificaat aanschaft waarvoor jaarlijks betaald moet worden. Consumenten zullen dit niet snel willen doen.
3 – Live View werkt zeker wel met H.264
Hier is dus alsnog geen oplossing uit gekomen.
Puur per toeval opende ik later op een andere PC de Surveilllance Station en de Live View en tot mijn verbazing werkte de H.264 Live View, zonder aanpassing vooraf, opeens wél.
Het probleem ligt dus niet bij de Synology of Surveillance Station !
Daarop ben ik de systemen aan het vergelijken gegaan, beide hadden deze dezelfde versies browsers, plugin voor Surveillance Station, dezelfde internet verbinding, Firewall instellingen etc.
Het enige verschil was de Antivirus. Op het systeem waar het niet werkt was ESET Endpoint antivirus geinstalleerd, op het systeem waar het wel werkt was er géén virusscanner geinstalleerd.
In die richting moest de oplossing dus gezocht worden !
De Live View wordt mogelijk gemaakt door de plugin “Surveillanceplugin.exe” in de Program Files directory.
Het blijkt dat ESET (en andere virusscanners) deze plugin verbieden contact te maken met Surveillance Station wanneer H.264 gebruikt wordt.
De oplossing is dan ook om deze plugin aan de protocolfilter uitsluitingslijst toe te voegen.
Daarna werkt de Live View probleemloos !
Voor ESET ga je naar het hoofdvenster –> F5 (geavanceeerd) –> Web en Email –> Uitgesloten toepassingen –> bewerken.
Daar blader je vervolgens naar de plugin en voegt deze toe.
Hoe er rekening mee dat zo nu en dan een update van Surveillance Station plaatsvind waardoor een nieuwere versie van de plugin geinstalleerd moet worden.
Deze dien je dan ook weer aan de uitzonderingen toe te voegen zoals in onderstaand plaatje :
Hiermee los je dus het H.264 Live Streamen probleem op !